Groeien als ZZP-er
12 september 2022

Van ZPP-er naar eigen bureau zonder omzetverlies

Een volgende stap als ondernemer? Dan is het verhaal van Marloes wellicht wat voor je.

Laten we kennismaken

“Ik ga super hoor… maar hoe kom ik uit ‘uurtje factuurtje’? Hoe kan ik voor meer mensen een verschil maken?”, vraagt Marloes me.

Marloes is typische opzichten een echte #ZPP-er die me vaker opzoeken. Ze weet heel goed wat ze wel en niet kan, kent haar niche als verbindende projectmanager in de healthcare als geen ander en weet welke opdrachtgevers bij haar passen… en hoe ze die vindt. En ze vinden haar. Zo rolt ze al jaren van klus naar klus. En die maandelijkse facturen, die gaan ook heel goed. Collega’s… nog zo’n pluspunt.

Maar… het kriebelt. Steeds meer werkzaamheden van een klus vind ze niet meer leuk.

Ze wil naar haar volgende stap in ondernemerschap. Ik zie het vaker bij ervaren ondernemers als Marloes. En ook: dat ze eigenlijk een slagje dieper moeten. Alleen focussen op dat deel wat ze leuk vindt, waar haar kracht ligt. En zichzelf niet meer verhuren per uur. Dat is haar wens.

“Wat weerhoudt je om daar niet een concept, maar je eigen product van te maken?”, trigger ik haar tijdens ons kennismakingsgesprek. Ze is even stil, maar haar glimlach doet me haar verder uitdagen:

“Je kunt dan eventueel anderen naar voren schuiven voor implementatie. Omdat je als het expertisebureau in jouw niche wordt gezien? “, ga ik door met wat praktische inspiratie om haar een ander licht te laten zien: “Hoe voelt dat als nabij toekomstbeeld?”

“Wow.. ja, dat zou ik heel graag willen. Gezien worden als het expertise bureau in mijn niche, droomt ze verder. Zo van: “Daarvoor moet je bij mij zijn. Met mijn eigen aanpak, mijn expertise, en de mensen die ik al ken, krijg jij het resultaat wat je wilt.”

Ook de zoektocht naar een passende en ervaren business coach doet ze typerend. Ze spreekt er verschillende en heeft scherpe vragen. Wat is je aanpak? Wie van je klanten kan ik eens bellen? Mijn ervaring als ondernemer, niet alleen als business coach spreekt aan. Na de kennismaking en mijn FOMO-loze voorstel, is ze overtuigd. Terug naar Marloes.

Maar hoe, hoe kom je als freelancer of ZZP-er naar het volgende niveau? Bijvoorbeeld je eigen bureau, met of zonder vast personeel?

Er is geen silver bullet. In tegenstelling wat je Insta-ads je vaak wel doen geloven. Wel zijn er specifieke groeithema’s waar je als ervaren interimmer, freelancer of ZPP-er veel sneller dan een starter het verschil mee gaat maken. Hieronder staan er die en ik doe er graag enkele praktische tips bij:

  1. Aan de zaak. Tip: Blok minimaal een dagdeel om aan en niet in de zaak te werken. En ja.. dat kost je omzet. Investeren in je toekomst dus. Deze tijd is heilig, hier ga je de juiste to do’s doen om van ZZP-er naar een buro te gaan. De rest van de week werk je in de zaak. Werk je alleen in-de-zaak, dan sta je stil.
  2. Onderscheidende positionering. Dit is een van de to do’s die je gaat doen. Tip: Van website, je persoonlijke positionering tot aan je tagline, dit ga je allemaal herzien. Sync maken met waar je naar toe wilt. Immers: ondernemen is als daten, met wie zoek jij de klik? Je zat eerst te daten met opdrachtgevers, nu wordt het vaak een niveau hoger. Denk aan directieleden, toezichthouders.
  3. Verdienmodel. Financieel: Welke waarde creëer je? En hoe? Als je deze antwoorden hebt, kunnen we altijd makkelijk het passende verdienmodel erbij pakken dat jouw waardecreatie beste omzet in geld. Tip: Denk in vaste bedragen met enkele logische slagen om de arm.

In bijna elk groeitraject dat ik als business coach mag doen, komen deze drie groeithema’s terug. Afhankelijk van je doel, zijn er nog een paar. Zoals opschalen, het bouwen aan je systeem zodat je meer in minder tijd kan doen.

Tijdens de eerste groeisessie maak ik met haar stip op de horizon concreet en zetten we haar beste route uit. En we sluiten af met een lijstje met to do’s waar ze nu al zin in heeft om mee te beginnen.

En Marloes? Binnen vijf vrijdagen was het raak!

Meedenkend en al sparrend maakte ik samen met Marloes een praktische aanpak. Kernwoorden: haar voormalige klanten en erop uit gaan. Juist nog voor haar website klaar was. Gesterkt met mijn stok achter de deur deed ze toch die spannende to do’s en en ging ze uiteindelijk als een trein.

“Ik wil de onderliggende problematiek eens echt helder hebben. Van iemand die ook met zijn poten in de klei heeft gestaan. Niet zo’n Powerpoint-koning die geen idee weet wat er leeft op de werkvloer. Ik wil een advies dat echt gaat werken”. Vol enthousiasme appt Marloes me deze samenvatting. Op de vijfde vrijdag, haar aan-de-zaak-werktijd, had ze een van die vele koffie-afspraken. Nu met een oude relatie die heel ergens anders werkte.

Raak. Dit is wat Marloes als geen ander kan.. en nu gaat doet. En met een vaste prijs. Geen uurtje factuurtje. ;-) Nu alleen nog tijd vinden, haar huidige uurtje-factuurtje-opdracht loopt nog zeven weken door. Maar dat tijdelijke luxe-probleem heeft ze graag op weg naar haar volgende ondernemersniveau.

👉 Wil je net zoals Marloes ook de volgende stap maken als ondernemer? Meedenken en doen met ondernemers die willen groeien naar het volgende niveau is wat ik volgens anderen als geen ander kan en energie van krijg. Eerst eens vrijblijvend kennismaken?


Toe aan die structurele groeisprong?