Vraag jouw coach
16 mei 2023

Vraag dit aan jouw businesscoach

Hoe scheid je als ervaren ondernemer het kaf van het koren? Vijf eenvoudige vragen. En checks of je het überhaupt wel nodig hebt.

Laten we kennismaken

Hey ervaren ondernemer! Een ervaren en passende businesscoach betaalt zich dubbel en dwars terug. Er zijn twee verrassende voorwaarden.

Allereerst: wil je doorgroeien met je onderneming? Meer ‘aan’ en minder ‘in’ de zaak werken? Door dat plafond groeien, waar je al enige tijd tegenaan schuurt? Dan is een goede en passende businesscoach waardevol. Anders niet.

En vervolgens: vind die écht goede businesscoach die bij jou past, zodat het voor jou rendeert. Jij het wiel niet opnieuw hoeft uit te vinden. Gebruik daarvoor deze vijf eenvoudige vragen en scheidt het kaf van het koren zodat jij makkerlijker en beter doorgroeit.

1. Ben je zelf ook écht ondernemer geweest?

Een business coach die zelf nooit ondernemer is geweest? Ze hebben geen idee hoe spannend dat eerste arbeidscontract is. Hoe lastig het is om in de waan van de dag toch ‘aan’ de zaak te werken. Hoe je stap voor stap een systeem van je onderneming maakt om jezelf vrij te spelen. Hoe ontzettend cool en orgastisch het voelt als na jaren bikkelen die klanten ‘opeens’ vanzelf komen.

Zoek dus iemand die écht ondernemer is en die zelf het hele spectrum van ondernemerschap heeft gezien. Iemand die een onderneming van 0 naar 10.000 klanten heeft opgebouwd. Waar de omzet gewoon doorging als hij met zijn gezin op vakantie was. Die bijna failliet ging en dankzij die lessen jaren later succesvol zijn onderneming verkocht.

Tip: Heeft hij het zelf ook gedaan? Praat hij uit eerste hand of over ervaringen en voorbeelden van anderen?

2. Hoeveel ondernemers heb je helpen groeien?

Koop je iets zonder reviews en aanbevelingen? Nee toch?! Waarom zou je dat dan wel doen als het gaat om een businesscoach of een groeimentor? Reviews van Google zijn niet te fabriceren, check ook eens of je ondernemerscoach of businesscoach die ook heeft.

Tip: Check op LinkedIn die namen van de aanbevelingen. Zijn het echte ondernemers met een achternaam en een bedrijf zoals jij? Stuur ze eventueel een DM.

3. Met welk type ondernemer werk je (niet)?

Hoor je geen duidelijke en afgebakende groep ondernemers? Red flag! Het is net als de Hema, Action of bijvoorbeeld de Bijenkorf. Ze weten precies voor welke klant ze gaan en welke niet. Doordat ze hun klant als geen ander kennen, creëren ze ook de meeste waarde voor die klant. Pas dus op voor een V&D-antwoord. Want: werk je voor iedereen? Dan werkt je dus voor niemand.

Tip: Doe de V&D-test. Wat is de ideale klant van die business coach? Dan weet je ook voor wie hij de meeste waarde creëert.

4. Hoe praktisch denk en doe je mee? Staan je poten in de klei?

‘Doen’ is het toverwoord van succesvol ondernemerschap. Je kunt nog zo geïnspireerd raken, aan het einde van de dag moet je wel die slag maken met je team, klanten of … in je eigen gedrag.

Hoe vertaalt hij jouw beste route naar je doel met concrete acties? Zijn deze zo praktisch dat je direct aan de slag kunt? Of ga je na een sessie naar huis en moet je zelf bedenken wat je nu concreet gaat doen? 

Tip: Leg een vraag/uitdaging voor en vraag hoe je dit het beste kunt aanpakken. Hoor je vaag ‘gewauwel’ of raak je praktisch geïnspireerd?

5. Wat is je persoonlijke verhaal?

Laat hij zichzelf ook zien? Zonder klik, haal je nooit de maximale waarde uit een groeitraject met een ondernemerscoach of een businesscoach. Maak dus eerst persoonlijk kennis. Kan dat niet? Trap dan niet in de valkuil van FOMO-marketing.

En check dat persoonlijke verhaal op de website, Instagram en Facebook. Doe een Google-search. Resoneert wat je ziet?

Tip: Resoneert het persoonlijke beeld met jou? Alleen dan haal je de échte waarde uit een groeitraject.

Overweeg je business coaching?

👉 Gebruik en deel dan de bovenstaande vijf praktische checkvragen. Daar wordt iedereen beter van.
👉 Vrijblijvend kennismaken? Reageer hieronder of stuur een Whatsapp.

Vanuit passie en drive werk ik voor ervaren ondernemers die écht willen doorgroeien. Die meer klanten in minder tijd blij willen maken, zonder het wiel opnieuw uit te vinden. Die, ondanks de waan van de dag, meer ‘AAN’ en minder ‘IN’ de zaak willen werken. Die een systeem willen creëren.


Toe aan die structurele groeisprong?