Net als verstappen
3 maart 2022

Ondernemers modelleren Max Verstappen met deze 6 stappen

Wil jij als ondernemer ook een Verstappen doen? Lees dan ff deze zes stappen. En krijg je de gelijkenis met Pieter Zwart's Coolblue erbij.

Laten we kennismaken

Wil jij als ondernemer ook een Verstappen doen? Wil je ook doorgroeien, kampioen worden en komende jaren ook marktleider worden? Toeval uit de formule van succesvol ondernemerschap halen? Lees dan ff deze zes stappen. En krijg je de gelijkenis met Pieter Zwart’s Coolblue erbij.

Als gesjeesde F1-fan en als business coach van vele ondernemers deel ik graag het echte nieuws achter het nieuwe monster-contract van Max Verstappen met Red Bull. Hint: Het echte nieuws is niet het bedrag. Wat wel het echte nieuws is? Dat Max komende TIEN jaar zijn bedrijfstak zal domineren. Dat is het logische gevolg dankzij deze zes stappen. Dit is HOE je kampioen wordt.

De 6 stappen HOE jij als ondernemer Max Verstappen kan modelleren:

  1. Definieer wat de beste zijn betekend. Zekere F1 kampioen = beste auto + Max. Max zit met zijn team hier letterlijk en figuurlijk aan het stuur, dus die is binnen. De uitdaging is… de beste auto maken.
  2. Definieer je key ingrediënt: Hoe krijg je beste auto? Door een kick-ass team met top A-players. In alle disciplines. NB Een F1-team bestaat uit meer dan 800 personen. En wat al die professionals nodig hebben, weten Raymond Vermeulen, Jos, Max, Dr. Marko & Christian Horner als geen ander.
  3. Hoe trek je die top A-players aan? A. Ambitieuze leider/rijder waarin zij geloven => Wat is jouw aansprekend doel/visie? B. Tijd. Dus minimaal 7 jaar commitment (KERN!) => Wat is jouw kern-ingrediënt?
  4. Wat is het gevolg? Met Max wordt Red Bull een magneet die alle beste mensen, sponsoren en alles wat nodig is voor succes aantrekt. En vasthoudt; vooral dat is ook slim. Zie hier ook de gelijkenis met Coolblue van Pieter Zwart, hoe zij de beste programmeurs, marketeers, bezorgers, inkopers etcetera aantrekken en vasthouden => Wat kun jij doen om dit voor elkaar te krijgen?
  5. Wat is het resultaat? Max gaat komende jaren F1 domineren. Wellicht niet direct, maar hoe verder in de tijd, hoe meer zeker dat is. Zoals Schumacher ooit met Ferrari deed. En zoals Pieter Zwart al lekker doet met Coolblue, ze trekken veel makkelijker de beste mensen aan dan de Mediamarkt. ;-) Of Steve Jobs die na het uiteindelijke succes jarenlang de beste mensen aanzoog naar Apple. Wat zich vertaalde in jarenlange groei.
  6. Wat is de les? Lead, not follow. Je wordt zo goed als je team. Doel/visie. Openbaar je doel, inspireer!

Dus dat is het: bepaal je kern-ingredient van succes. Heel vaak zijn day de juiste mensen die zo bepalend zijn voor je succes. Hoe trek je die aan? Ze komen zelden voor het geld, waarmee interesseer je ze wel? Door te leiden, te inspireren en vrijheid te geven. Natuurlijk heb je nog meer nodig, van fouten leren tot aan nieuwe verdienmodellen, maar… ook die worden dankzij je mensen REALITEIT.

Ik zie het bij een aantal van mijn ondernemers die structureel doorgroeien: we werken vooral aan het team, focussen op de zaak en niet op werken in de zaak.

Afgelopen jaar heb ik zo bij twee ondernemers de sprong naar een bedrijfsleider gemaakt of een aparte e-commerce dochter gecreëerd. En vooral niet meer denken in to do’s maar in processen die die to do’s voor elkaar boxen.

Ook ondernemer die kansen te over heeft? Wil je de komende jaren ook doorgroeien? Maar.. voel je je soms ook wel eens opgesloten in de dagelijkse hectiek? Als een hamster in de molen die steeds sneller gaat?

Ik denk en doe graag met je mee zodat je het wiel niet opnieuw hoeft uit te vinden. Laten we eens kennismaken. En als je naast ondernemer ook F1-fan bent, grote kans dat het klikt, haha!


Toe aan die structurele groeisprong?