Drie valkuilen voor succesvol ondernemerschap
De drie valkuilen voor succesvol ondernemerschap
Ik geloof in ondernemerschap en in delen, delen is vermenigvuldigen. Ik deel daarom met veel plezier tips, ervaring, mijn netwerk en voorbeelden waar je wat aan hebt als doorgroeiende ondernemer of starter.
Kort geleden sprak ik Hans. Hans heeft een uniek product en is al enige tijd bezig daar een onderneming van te maken. Hij kwam bij mij omdat het hem te lang duurde; de klanten en daarmee de omzet, bleven achter. Waarom?, vroeg hij me, tijdens een van mijn wekelijkse ondernemersgesprekken. Daar ik deze vraag vaker krijg, ga ik er graag eens wat dieper op in en deel ik het met je. Daarom hierbij de drie meest voorkomende valkuilen op weg naar succesvol ondernemerschap…
1. Je houdt teveel van je product
Heerlijk generaliserend zeg ik wel eens dat er twee type ondernemers zijn:
- De artiest. Je hebt een prachtig product, model of uitvinding die je het liefst patenteert. Je bent er vol overgave mee bezig en bent overtuigd dat klanten er op zitten te wachten.
- De ondernemer. Je bent helemaal overtuigt dat iets anders en beter kan en vol overgave verdiep jij je in de klant en zijn probleem. Zo vormt jouw product zich die je dan realiseert.
De grootste valkuil van ondernemers is verliefd worden op de bedachte oplossing of product. Niet je oplossing of product, maar de klant en zijn probleem moeten centraal staan. In mijn aanpak noem ik dit het ‘fundament’. Als dit niet staat, gaat je onderneming zelden stevig staan. Wil je dat liever niet? Dan ligt je hart waarschijnlijk bij het zijn van een uitvinder (Willie Wortel, gaaf!) of kunstenaar.
Succesvolle ondernemers zijn verliefd op de klant en zijn probleem.
2. Je wilt te snel en teveel tegelijk
We zien allemaal de succesverhalen van ondernemers. Elon Musk, Richard Branson en in Nederland komen ze ook voorbij op RTL Z en je Insta-feed. En dat willen we dan ook realiseren. Logisch. Echter, geloof me, er is zelden een ondernemer die zomaar rijk wordt. Er is zelden een tip die overnight het verschil maakt tussen dag en nacht. Bijna altijd gaan er jaren bouwen aan vooraf, met tegenslagen, vallen, leren en weer opstaan. Langzaam aan, in de loop van de tijd, ontstaat er door steeds te leren en te verbeteren een succesvolle business. Maar ook niet. Er is helaas geen silver bullet voor ondernemerschap. Ondernemen kost tijd en vergt focus. Deze tijd en focus heb je nodig om te doorgronden hoe je het best waarde creëert en dat als een systeem opbouwt. Pas dus op als je snel wilt of moet. Een duidelijke drive en passie (je why) helpt om alle vereiste vlieguren te maken en op weer op te staan als je valt.
Succesvol ondernemer worden kost tijd en vergt focus.
3. Je hebt geen ondernemersomgeving
Vooral in het begin is het lastig, Je moet alles alleen doen. En wie zit je achter je broek aan als je iets uitstelt? Als je in loondienst bent, heb je collega’s, een leidinggevende, doelen en veelal performance afspraken. En niet te vergeten een barista of een koffiepunt. Kortom, je hebt sparrings-mogelijkheden, gelijkgestemden om je heen en vele stokken achter de deur.Als ondernemer heb je dat niet. Dan ben je alleen. Ik noem dit ook wel eens ondernemers-eenzaamheid.
Bijvoorbeeld via een professionele intervisiegroep met gelijkgestemden, periodiek sparren met een ondernemer die verder is of laten zich coachen door een coach/mentor die het zelf ook echt heeft gedaan. Iemand met een trackrecord zeg maar. En Hans? Hans was verliefd op zijn product en wilde dat niet echt veranderen. Dat mag, prima. Al snel kwamen we tot de conclusie dat ondernemerschap voor Hans nu niet gaat werken. En dat hij vooral hobbymatig door moet gaan. Want dat gaat Hans veel meer brengen.
Succesvolle ondernemers organiseren hun omgeving goed.
Ken/ben je ook ondernemer en wil je doorgroeien?
Ik werk graag met ondernemende mensen aan meer klanten en omzet. Elke week doe ik daarom vrijblijvend drie ondernemers gesprekken. Zoals met Hans. Kun je gelijk kijken of het klikt. En.. gratis, omdat ik er elke keer ook wat nieuws leer en er energie van krijg. Gewoon even reageren! :-)
Ken je nog andere valkuilen? Ik hoor ze graag zodat we samen de succeskans voor het prachtige ondernemerschap kunnen vergroten.